De pårørende bør inkluderes

Pårørendealliansen publiserte 26. juli 2016 et innlegg i Dagens Næringsliv under tittelen “Etterlengtet nytenkning”. Her uttrykkes det et ønske om at pårørende skal involveres i større grad i Høyres planer om å reformere kommunale hjemmetjenester. Det trekkes fram situasjoner som viser hvilken uvurderlig ressurs pårørende er for at hjemmeboende skal motta den omsorgen de behøver. Dette var svært interessant lesning for oss i Jodacare. 

Innlegget trekker blant annet fram den uendelige tidsbruken pårørende må bruke på å kommunisere med hjemmetjenesten gjennom møter, telefonsamtaler og e-poster. Denne prosessen er ulikt organisert innenfor ulike kommuner. Dette fører til at viktig informasjon går tapt. Her ønsker Jodacare å være den løsningen som samler all kommunikasjon og relevant informasjon på et sted. Med dette ønsker vi å kutte unødvendig tidsbruk og sikre at viktig informasjon når fram til dem det gjelder. 

Noe å tenke på er at måten kommunikasjonen er organisert på i dag ikke bare er en tidstyv for de pårørende. På den andre enden av telefonen er det helsepersonell som også må bruke mye tid på å nøste opp i løse tråder i løpet av en arbeidsdag. Begge grupper vil altså spare tid og energi på at kommunikasjonen skjer enklere og mer effektivt. 

Et annet viktig poeng Pårørendealliansen trekker fram er at det stadig kommer nye ansatte som ikke kjenner den hjemmeboende og deres vaner. Dette er et problem jeg har kjent på selv som ferievikar i hjemmetjenesten. Selv om jeg er ung og ufaglært ønsker jeg å gjøre en god jobb, og bidra til at den jeg besøker får en best mulig dag. Da trenger jeg å vite mest mulig om hvem den jeg besøker er som person. Jodacare har en funksjon som heter “Livshistorie”, hvor slik informasjon enkelt kan overføres til nye ansatte. Vi ønsker at dette skal bidra til å trygge de pårørende, og hjelpe de ansatte med å levere et best mulig tilbud. 

Vi håper at Høyre vil ta Pårørendealliansen på ordet og inkludere dem i planleggingen av morgendagens hjemmetjenester. Pårørende er en viktig ressurs som bør lyttes til!

Forrige
Forrige

Ferie - hva nå?

Neste
Neste

En sirkel av omsorg