Brukervilkår

I anledning nye personvernregler i EU fra mai 2018 (GDPR), er vi nå nødt til å hente inn samtykke fra alle våre brukere for brukervilkårene til Jodacare.

Når du mottar tjenester fra Jodacare AS, gir du oss tilgang til ulike typer opplysninger om deg. Det er viktig for oss å beskytte og respektere ditt personvern. Vår innsamling og bruk av personopplysninger er underlagt norsk personvernlovgivning. I disse brukervilkårene finner du informasjon om:

  • Hva slags informasjon vi samler inn, og hvorfor

  • Hvordan denne informasjonen blir brukt

  • Hvilke rettigheter og valgmuligheter du har

Det er viktig at du gjør deg kjent med våre brukervilkår, slik at du kan bevare personvernet ditt slik du selv ønsker det.

Informasjonen vi samler inn

Jodacare er en digital løsning for kommunikasjon mellom helsepersonell og pårørende og tjenestemottaker selv. Løsningen inneholder tekst og bilder og kalender som er delt med de brukerne befinner seg i ditt nettverk.

Når du får en brukerkonto i våre tjenester er det nødvendig for oss å registrere noen personopplysninger for at vi skal kunne tilby våre løsninger på en god måte. Vi behøver for eksempel navn og kontaktinformasjon til deg for å registrere din bruker og gi deg tilgang til løsningen vår. Denne informasjonen oppgir du selv når du registrerer deg, eller gis på vegne av deg fra den som registrerer brukeren din. Skal du bruke Jodacare i samhandling med kommune eller institusjon vil informasjon om hvem du er tilknyttet også registreres i vårt system. Vi vil også registrere informasjon om ditt samtykke til å bruke Jodacare.

Når du bruker våre digitale tjenester, eksempelvis når du besøker våre nettsider eller bruker en app, vil vi samle inn informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Informasjonen inkluderer følgende:

Bruksinformasjon

Dette er informasjon om enheten (for eksempel en datamaskin, mobil eller nettbrett) du bruker når du benytter våre tjenester, herunder hva slags enhet du har, operativsystemversjon, skjermstørrelse og lignende. Opplysningene gjør blant annet at vi kan tilpasse visningen av innholdet vårt til den enheten du benytter.

Aktivitetslogger

Vi loggfører tidspunkt for bruk av Jodacare, dette gjør vi for å være sikker på at vi har kontroll på hvem som har gjort hva i Jodacare. Ved tvist vil vi kunne komme tilbake til hvem som har sett hvilken informasjon når.

Vi lagrer også informasjon om henvendelser til oss, slik at vi kan gi deg best mulig oppfølging ved en senere anledning.

Slik benyttes informasjonen

Vi benytter informasjon som vi registrerer om deg som kunde/bruker til disse aktivitetene:

  1. Gi riktig og god levering av produkter og tjenester, og forhindre misbruk av tjenestene

  2. Gi god kundeservice, samt sørge for effektiv retting av feil

  3. Følge lovmessige krav og levere en sikker løsning

  4. Forbedre brukeropplevelsen, for eksempel ved å tilpasse innholdet vårt til størrelsen på din nettleser.

  5. Utvikle eller teste nye produkter og funksjoner, ved å lage og teste bruken av funksjoner for noen utvalgte brukergrupper

  6. Forstå brukertrender, for eksempel ved se på hvilke funksjoner som er mest populære hos våre brukere

Vi kan også bruke informasjonen om deg til å sende deg personlig informasjon om oppdateringer, produktforbedringer, spørreundersøkelser og/eller anbefalinger, om vi finner dette relevant til deg. For å gjøre dette benytter vi oss av et CRM system hvor vi lagrer navn og kontaktinformasjon på våre brukere.

Deling av informasjon

Opplysninger som vi har registrert om deg som kunde eller bruker vil normalt bare kunne brukes av ansatte i Jodacare AS. Det er bare et begrenset antall ansatte som har tilgang på denne informasjonen, og de har alle skrevet under en taushetserklæring. Ut over dette vil informasjon kun gis til tredjeparter i lovbestemte tilfeller, eksempelvis ved begjæring fra offentlige myndigheter, samt i disse sammenhengene:

  • For å levere tjenester benytter vi oss av underleverandører som hjelper oss med å oppfylle avtalen vi har med deg eller utføre oppgaver på våre vegne. Disse underleverandørene får kun tilgang til informasjon som er nødvendig for å fullføre oppdraget de gjør for oss. For å bevare ditt personvern er slike underleverandører kontraktsmessig forpliktet til ikke å bruke opplysninger til andre formål enn for å utføre oppdraget for oss, og slette data når oppdraget er utført samt å ha både tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte opplysninger mot uautorisert bruk og innsyn.

Tjenestemottakers personvern

Flere av våre brukere er barn eller personer som ikke har samtykkekompetanse. De har behov for et særskilt personvern, som vi ivaretar på følgende måte:

  • Når vi leverer produkter og tjenester rettet mot barn eller personer uten samtykkekompetanse, vil vi av og til ha behov for å registrere grunnleggende personopplysninger om personen (for å eksempelvis opprette bruker). Slike opplysninger blir utelukkende registrert for å kunne levere produktet eller tjenesten og for å administrere kundeforholdet, og vi innhenter et samtykke til behandling av personopplysninger fra foreldre, foresatte eller verge.

  • Hvis vi blir oppmerksomme på at barn eller personer uten samtykkekompetanse har gitt oss personopplysninger uten foreldrenes eller vergens samtykke, vil vi fjerne denne informasjonen og eventuelt avslutte personens konto om nødvendig. Foreldre/foresatte kan også kontakte kundeservice for å få slettet informasjon om personen det gjelder.

Dine valgmuligheter og rettigheter

Du kan få innsyn i disse opplysningene vi har om deg ved å kontakte kundeservice. Her kan du også be om å bli slettet fra våre registre. Sletting er ikke mulig så lenge vi har et løpende kundeforhold, da det vil være nødvendig for å levere tjenesten vår. Om du bruker Jodacare i samhandling med en kommune eller institusjon bør du kontakte dem for å si opp brukerkontoen og slette informasjonen om deg.

Sikkerhet

Personopplysningsloven stiller krav til at den som oppbevarer personopplysninger må sikre disse mot uautorisert tilgang, endring, sletting og deling. Vi har derfor innført både tekniske og organisatoriske tiltak for å sørge for at personopplysninger oppbevares sikkert og fortrolig. Med IDporten sørger vi for at innlogging skjer ved nivå 4, det høyeste nivå for sikker innlogging i Norge. Vi lagrer personopplysninger på datamaskiner med begrenset adgang. Disse er plassert i kontrollerte fasiliteter, og våre sikkerhetsforanstaltninger kontrolleres løpende for å sørge for at våre bruker- og kundeopplysninger håndteres forsvarlig og i henhold til dine rettigheter som bruker. Vi kan imidlertid ikke garantere 100 prosent sikkerhet ved dataoverføringer via internett. Det betyr at det kan være en risiko for at andre uberettiget tiltvinger seg adgang til opplysninger når data sendes og oppbevares elektronisk. Du bør derfor aldri oppgi sende sensitiv informasjon med mindre det er nødvendig, nettsiden er kryptert (se etter https og et hengelåsikon i nettadressefeltet) og du har oppdatert antivirusprogramvare.

Kontaktinformasjon

Med mindre annet er spesifisert eller fremgår av sammenhengen er Jodacare AS behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen. For henvendelser om vår behandling av personopplysninger kan du kontakte kundeservice:

Telefon: 90606433

Epost: post@jodacare.com

Post: Jodacare AS
Hagaløkkveien 26
1383 Asker

Ikrafttredelse og endringer

Disse retningslinjene for personvern gjelder fra 1. mars 2020. Vi forbeholder oss retten til å endre retningslinjene, og endringene vil i så fall bli lagt ut på denne nettsiden. Enkelte endringer kan kreve et nytt samtykke av deg. I slike tilfeller vil vi varsle deg, eksempelvis ved innlogging på våre tjenester eller andre egnede kanaler.