Når vi er flere om omsorgen

Når vi er flere om omsorgen er det viktig at kommunikasjonen flyter godt. I dag brukes det stort sett telefoner, e-poster, gule lapper og skriftlige kontaktbøker for å kommunisere mellom familien og helsepersonell. Med en digital kontaktbok åpner det seg derimot nye muligheter for enkel og verdifull kommunikasjon:

Gi beskjed: Har regnjakken blitt igjen på dagsenteret? Er det tomt for shampoo? Hvem følger til tannlegen neste uke? Med korte beskjeder og muligheter for raske svar kan vi lettere være sammen om omsorgen. Så slipper vi å bruke tid på lange telefonsamtaler, misforståelser og gule lapper som forsvinner.  

Del bilder: Skjedde det noe hyggelig i dag? Da kan det være fint å dele et bilde av dette. Så vet alle hva som har skjedd, og vi kan snakke om det neste gang vi er på besøk. Bilder skaper også fine minner som det kan være fint å se på sammen senere. 

Legg besøk i kalenderen: Det er veldig koselig med besøk av familien. Det kan være lurt å legge disse besøkene i en felles kalender slik at alle ikke kommer på samme dag. Skal vi reise bort sammen er det også fint å sette opp dette i kalenderen, for da slipper vi misforståelser og bomturer.  

Ta vare på identiteten: Identiteten vår skapes av vår livshistorie og minner. Om denne livshistorien er tilgjengelig også for helsepersonellet kan de lettere gi personlig omsorg. Personlig omsorg som bevarer identiteten og menneskeverdet. 

Det er dette vi ønsker å oppnå med løsningen vår JodaCare. Vi ønsker at flest mulig mennesker skal kunne få glede av bedre kommunikasjon i omsorgen. Dette tror vi at vil skape roligere og mer forutsigbare dager for familien, helsepersonell og de som får omsorg.

Forrige
Forrige

Kjenner du min historie?

Neste
Neste

En digital kommunikasjonsbok