En digital kommunikasjonsbok
Når vi er flere om omsorgen er det viktig at kommunikasjonen flyter godt mellom alle parter. Rundt en person med utviklingshemming kan dette være familien, bolig, dagsenter, skole og jobb som skal koordinere seg for å gi best mulig støtte. I dag skjer derimot mye av kommunikasjonen nokså tilfeldig: i møter, på telefon, på gule lapper og i kontaktbøker. Da er det vanskelig for alle involverte å holde seg oppdatert.
Hvor er den røde jakken til Petter blitt av? Hvem følger han til tannlegen neste uke? Hadde Petter en fin dag på jobb i går? Hvorfor har ingen gitt meg beskjed om at dagsenteret var stengt i dag?
Å nøste opp i løse tråder tar tid. Å finne svaret på bare et av de overnevnte spørsmålene kan kreve flere telefonsamtaler å finne ut av, for man er så mange om omsorgen. Dermed kan det skje flere misforståelser, viktige beskjeder kan forsvinne og mangel på informasjon fører til bekymring. Dette blir frustrerende i lengden.
Da er det fint om all kommunikasjonen kan foregå på samme sted. I en felles digital kontaktbok vet alle at skolen har vært på tur i dag, at dagsenteret er stengt på fredag og at Petter skal hjem til mamma i helgen. Dette gjør det lettere for de ulike omsorgsgiverne å samarbeide. Dette samarbeidet er viktig for å gi Petter muligheten å delta i arbeidsliv eller skole. Ikke minst kjennes det trygt og forutsigbart for Petter at alle vet hva som skjer i livet hans. Det er dette vi ønsker å oppnå med Jodacare.