Ros gir bedre dager
Husker du forrige gang du fikk ros av en kollega? Eller kanskje det var en kunde som ga deg skryt for god service? Vi kan nok alle kjenne oss igjen i hvor godt det er å få ros og anerkjennelse for den jobben vi gjør. Det å bli sett for det harde arbeidet man legger ned vil for de fleste mennesker fungere nærmest som et drivstoff. Ros og anerkjennelse gir også motivasjon til å fortsette å gjøre en god innsats.
De gode historiene
Det er ikke til å stikke under en stol at eldreomsorg og helsepersonell ofte får negativ omtale i media. Det vi derimot ønsker er muligheten til å trekke fram alle de fantastiske, positive historiene vi hører så lite om. For de finnes, i aller høyeste grad!
Som den gangen da familien Kristil fikk se bilder av sin mor på Henie Onstads kunstmuseum, lykkelig i oppmerksomhet mot Nikolai Astrup sitt maleri Midtsommernatt. Det var støttekontakten som hadde vært på tur med henne. Så godt for familien til fru Håland å få gi støttekontakten ros for opplevelsen!
Både gjennom min erfaring som ferievikar i hjemmetjenesten og som markedsansvarlig i Jodacare har jeg møtt mange flotte mennesker som gir omsorg. Mennesker som virkelig brenner for jobben sin, og som ofte gjør det lille ekstra for å skape bedre dager for dem de tar seg av. Jeg har hørt mange hjertevarme historier, men mange av disse historiene er det for få som hører noe om. De når blant annet ikke alltid fram til de som kanskje trenger å høre disse historiene mest, nemlig pasientens familie.
Muligheten til å gi ros
Familien får altså ikke alltid innsikt i den gode jobben helsepersonell gjør. Kanskje sitter Gamlefar i den samme stolen hver gang de kommer og besøker han på sykehjemmet. Det ser litt stusselig ut. Det familien derimot ikke vet er at det bare for en time siden var en musiker innom, og Gamlefar danset lykkelig med en av de ansatte.
På den andre siden er det også mange pårørende som gjør en solid innsats for sine kjære. De behøver også å bli sett, og å bli anerkjent for all omsorgen de gir.
Å gi hverandre mer informasjon om hva som foregår gir en muligheten til å rose hverandre. Dette mener vi i Jodacare vil bidra til å skape bedre dager for de som jobber hardt for å gi andre mennesker gode dager. Det fortjener de.