En ny kommunikasjonsbok

Om man har et familiemedlem som bor i bolig eller mottar tilbud fra kommuen er ikke kontaktboka et ukjent fenomen. I dag er det ikke uvanlig at personalet fyller inn beskjeder om beboerne i en skriftlig kontaktbok.

Dette gjør de for at familien kan oppdatere seg på hva som skjer med beboere, som for eksempel Petter, i det daglige. Petter mangler kanskje språk, og klarer ikke selv å dele mye informasjon med familien sin. Oppdateringer i boka gjør at familien kan føle seg trygge på at han blir tatt godt hånd om i hverdagen

Noen utfordringer

En utfordringer er derimot at boka alltid befinner seg i sekken til Petter. Familien kan dermed bare lese seg opp på beskjeder når de er på besøk.Dette er jo ikke alltid en mulighet. Det kan fort gå lang tid hvor familien ikke vet hva som foregår hos Petter. Kanskje er de på ferie og bekymrer seg mye. Kanskje de skulle hatt en beskjed før de kom på besøk neste gang. Da blir det å kommunisere med skriftlig kontaktbok litt kronglete.

En liten, skriftlig bok kan også lett forsvinne. Petter skal kanskje på dagsenter eller på arbeidstrening. I all pakking og reising er det ikke alltid lett å holde styr på hvor kontaktboka ble av. Dette kan være uheldig da det ligger opplysninger i boka som ikke skal deles med hvem som helst.

Ferdig med boka
At boka brukes i dag er likevel forståelig. Dette har vært den beste løsningen så langt. Med Jodacare åpnes derimot muligheten for å gjøre boka digital. Ved å kunne dele meldinger og bilder digitalt gjør vi boka lettere tilgjengelig, mer dynamisk og tryggere. Vår første pilotkunde, Rosselandsveien bolig for unge psykisk utviklingshemmede i Songdalen kommune, kunne bare etter et par måneder med Jodacare fortelle at de var ferdige med å bruke skriftlige kontaktbøker. Det syns vi er helt fantastisk! 

Forrige
Forrige

Bedre samarbeid gir mer fornøyde pårørende

Neste
Neste

Synlige pleiere gir økt tillit