Kristil Håland Kristil Håland

Påskeferie - hva nå?

iStock-480125398.jpg

Det er påske, og vi er mange som nyter glade feriedager med venner og familie på denne tiden av året. Hverdagen opphører, og med det kommer det muligheter for hvile og nye impulser. Dette er både deilig og viktig! Men, for noen krever det litt ekstra organisering for at hverdagens faste rammer og avtaler skal kunne opphøre, og dermed gi plass til dette pusterommet.

Hva skjer?

En vanlig problemstilling kan være at Gamlemor skal bli med familien på hyttetur. Dette må avtales og planlegges i forveien med hjemmetjenesten. For når skal siste besøk være før avreise, og når trengs første besøk ved hjemkomst? Hva skal pakkes med, og hvem tar ansvaret for pakkingen? Hva om Gamlemor ønsker å bli en dag lenger enn tidligere avtalt? Slike enkle saker kan føre til misforståelser hos både hjemmetjenesten og familiemedlemmer. Misforståelser som for eksempel kan føre til unødvendige bomturer for hjemmetjenesten som kommer til tomt hus. Da kan det være godt å ha muligheten til å planlegge sammen på en enkel og effektiv måte.

Gamlemor kan også ende opp med å bli hjemme når hennes nærmeste familie og venner reiser på ferie. Her kreves det også organisering og gode oppdateringer. Hvem tar ansvaret for å handle inn mat, hvem vasker klær og hvem reparerer TVen om den skulle gå i stykker? Mange bekymrer seg mye for sine kjære når de reiser bort, og da kan det være ekstra godt å få noen glimt av hvordan Gamlemor har det.

Enklere organisering

JodaCare ønsker å bidra til en best mulig ferie for alle parter. Ved å kunne dele bilder kan opplevelser deles med de som er bortreist, og dermed betrygge de som kanskje bekymrer seg litt. En felles kalender kan gjøre det enklere å organisere reiser og besøk. Beskjeder gjør det mulig å oppdatere hverandre underveis. Slik håper vi alle kan bruke påskeferien til det den er ment til: å skape gode minner med de man er glad i!

God påske!

Les mer
Kristil Håland Kristil Håland

Pårørende - en ressurs

Historien bak Jodacare startet da gründeren vår, Kristil, hadde et behov. Moren til Kristil har Alzheimers, og får hjelp av hjemmesykepleien. Som pårørende ønsket Kristil mer informasjon om hva som skjedde i livet til moren hennes, da moren på grunn av sykdommen kan ha problemer med å formidle dette selv.

Mange pårørende ønsker å bidra og fremdeles være en aktiv del av deres kjæres liv, selv om de mottar offentlige helsetjenester. Pårørendeomsorg står for en betydelig andel av totale omsorgstimer gitt i dag, og er derfor en viktig ressurs for det norske velferdssamfunnet. Med den kommende eldrebølgen vil det bli vanskeligere å dekke behovet for arbeidskraft i helsesektoren, og behovet for pårørendeomsorg vil derfor være en viktig del av omsorgsbildet også til fremtidens eldre. 

“ De pårørende er en viktig ressurs- de må bare få vite hva som skjer”

– Leder i omsorgsbolig

Selv har jeg bakgrunn fra flere år som ferievikar i hjemmesykepleien, og har lettere for å vurdere Jodacare fra perspektivet til helsepersonell. Det er viktig å påpeke at økt informasjonsflyt mellom pårørende og helsepersonell ikke handler om å overvåke den jobben helsepersonell gjør. Derimot vil økt informasjon være et viktig utgangspunkt for at de pårørende i større grad kan bidra. La meg illustrere med et eksempel:

På jobb i hjemmesykepleien er det ikke uvanlig at en tjenestemottaker ikke er sulten ved middagsbesøket. Som ferievikar er dette noe jeg har erfart selv. Ernæring, som vi alle vet, har så enormt mye å si for funksjonsnivået til oss mennesker. Om pårørende får vite i god tid at deres kjære ikke har spist har de muligheten til å plukke opp ballen selv senere på dagen. Enten om de kommer på besøk og kan servere middagen, eller kan komme med en påminnelse over telefon. 

Om pårørende ser at middagen utsettes ved jevne mellomrom har de også muligheten til å komme med råd til helsepersonellet som er innom. Det er tross alt de som kjenner tjenestemottaker best, og vet kanskje hva det er som skal til for at maten skal friste litt ekstra. Sistnevnte mulighet for råd vet jeg av erfaring at kan være gull verdt for at jeg som helsepersonell kan gjøre en best mulig jobb. 

Jodacare ønsker nettopp å øke muligheten for samarbeid mellom helsepersonell og pårørende som tar hånd om samme tjenestemottaker. Ved muligheten for korte, digitale meldinger håper vi at det vil bli lavere terskel for å kommunisere mellom disse gruppene. Dette for å gi mottaker av helsetjenester en mer helhetlig hverdag, og bidra til best mulig omsorg ved å ta samtlige ressurser rundt et menneske i bruk.

Les mer
Kristil Håland Kristil Håland

Ferie - hva nå?

lonely-girl-with-suitcase-standing-about-road-picture-id137504297.jpg

Det er ferietid, og vi er mange som nyter glade feriedager med venner og familie på denne tiden av året. Hverdagen opphører, og med det kommer det muligheter for hvile og nye impulser. Dette er både deilig og viktig! Men, for noen krever det litt ekstra organisering for at hverdagens faste rammer og avtaler skal kunne opphøre, og dermed gi plass til dette pusterommet.

En vanlig problemstilling kan være at Gamlemor skal bli med familien på hyttetur. Dette må avtales og planlegges i forveien med hjemmetjenesten. For når skal siste besøk være før avreise, og når trengs første besøk ved hjemkomst? Hva skal pakkes med, og hvem tar ansvaret for pakkingen? Hva om Gamlemor ønsker å bli en dag lenger enn tidligere avtalt? Slike enkle saker kan føre til misforståelser hos blant både hjemmetjenesten og familiemedlemmer. Misforståelser som kan føre til unødvendige bomturer for hjemmetjenesten som kommer til tomt hus, eller forsinkede besøk ved uventet hjemkomst. Da kan det være godt å ha muligheten til å planlegge sammen på en enkel og effektiv måte. 

Gamlemor kan også ende opp med å bli hjemme imens nøkkelpersoner blant hennes familie og venner reiser på ferie. Her kreves det også organisering og gode oppdateringer. Hvem tar ansvaret for å handle inn mat, hvem vasker klær og hvem reparerer TVen om den skulle gå i stykker? Mange bekymrer seg mye for sine kjære når de reiser bort, og da kan det være ekstra godt å få noen glimt av hvordan Gamlemor har det, slik at ferien allikevel kan nytes til det fulle.

Jodacare ønsker å bidra til en best mulig ferie for alle parter. Gjennom en felles kalender hvor alle kan legge inn avtaler og meldinger hvor man kan gi raske beskjeder, ønsker vi å gjøre organiseringen enklere. Ved å kunne dele bilder og tekster kan også verdifulle hverdagsglimt deles med de som er bortreist, og betrygge de som kanskje bekymrer seg litt. Slik håper vi alle kan bruke sommerferien til  det den er ment til – å skape gode minner med de man er glad i!

Les mer
Kristil Håland Kristil Håland

De pårørende bør inkluderes

Pårørendealliansen publiserte 26. juli 2016 et innlegg i Dagens Næringsliv under tittelen “Etterlengtet nytenkning”. Her uttrykkes det et ønske om at pårørende skal involveres i større grad i Høyres planer om å reformere kommunale hjemmetjenester. Det trekkes fram situasjoner som viser hvilken uvurderlig ressurs pårørende er for at hjemmeboende skal motta den omsorgen de behøver. Dette var svært interessant lesning for oss i Jodacare. 

Innlegget trekker blant annet fram den uendelige tidsbruken pårørende må bruke på å kommunisere med hjemmetjenesten gjennom møter, telefonsamtaler og e-poster. Denne prosessen er ulikt organisert innenfor ulike kommuner. Dette fører til at viktig informasjon går tapt. Her ønsker Jodacare å være den løsningen som samler all kommunikasjon og relevant informasjon på et sted. Med dette ønsker vi å kutte unødvendig tidsbruk og sikre at viktig informasjon når fram til dem det gjelder. 

Noe å tenke på er at måten kommunikasjonen er organisert på i dag ikke bare er en tidstyv for de pårørende. På den andre enden av telefonen er det helsepersonell som også må bruke mye tid på å nøste opp i løse tråder i løpet av en arbeidsdag. Begge grupper vil altså spare tid og energi på at kommunikasjonen skjer enklere og mer effektivt. 

Et annet viktig poeng Pårørendealliansen trekker fram er at det stadig kommer nye ansatte som ikke kjenner den hjemmeboende og deres vaner. Dette er et problem jeg har kjent på selv som ferievikar i hjemmetjenesten. Selv om jeg er ung og ufaglært ønsker jeg å gjøre en god jobb, og bidra til at den jeg besøker får en best mulig dag. Da trenger jeg å vite mest mulig om hvem den jeg besøker er som person. Jodacare har en funksjon som heter “Livshistorie”, hvor slik informasjon enkelt kan overføres til nye ansatte. Vi ønsker at dette skal bidra til å trygge de pårørende, og hjelpe de ansatte med å levere et best mulig tilbud. 

Vi håper at Høyre vil ta Pårørendealliansen på ordet og inkludere dem i planleggingen av morgendagens hjemmetjenester. Pårørende er en viktig ressurs som bør lyttes til!

Les mer
Kristil Håland Kristil Håland

En sirkel av omsorg

Jeg vil gjerne at du skal møte Gamlemor. Hun er 83 år gammel, og bor enda i huset hun vokste opp i. Hjemmetjenesten kommer innom henne tre ganger om dagen for å hjelpe henne med mat, medisiner og gåtrening. Barna hennes bor en halvtimes tid unna, og Gamlemor får besøk av dem et par ganger i uken.

To grupper med omsorgsgivere

Om Gamlemor har problemer med hukommelsen kan det være vanskelig for henne å dele informasjon om seg selv når familien ringer, eller når Lise fra hjemmetjenesten kommer innom. Dette gjør at Gamlemor sitter igjen med to separate grupper med omsorgsgivere som har veldig forskjellig informasjon om henne som person. 

Familien til Gamlemor kjenner henne og historien hennes godt. De vet hvor mange barnebarn hun har, at hun elsker å gå tur i skogen og at det verste hun vet er for mye salt i maten. Lise fra hjemmetjenesten vet at Gamlemor har gjort fremskritt under gåtreningen ,og at hun spiser veldig dårlig de dagene hun får middag fra matombringingen.  

Verdien av å dele

Dette er informasjon Gamlemor selv kanskje ville delt med begge parter når det passet. Dessverre er det vanskelig for henne å dele alt som skjer. Viktig informasjon ender opp med å bare være tilgjengelig for familien eller hjemmetjenesten. Hadde familien til Gamlemor visst at hun hadde gjort fremskritt med gåtreningen kunne de passet på å ta henne med ut på tur neste gang de er på besøk. Hadde Lise visst at Gamlemor ikke liker salt mat kunne hun passet på å bestille mat med redusert salt. 

Disse eksemplene viser hvordan det å dele informasjon kan trygge familien til Gamlemor. På sikt kan det også bidra til at det blir gitt mer helhetlig omsorg fra alle parter. Om Gamlemor spiser mer og får gått flere turer vil hun oppleve forbedret livskvalitet og helse. Dette kan på sikt også kan gjøre at hun får muligheten til å bo hjemme lenger. 

Vi i Jodacare ønsker å bidra til å knytte sammen alle partene i Gamlemors sirkel av omsorg. Med dette ønsker vi å gjøre det enklere for dem å samarbeide om å gi henne best mulig omsorg. 

Les mer
Kristil Håland Kristil Håland

La oss snakke om boka

Gamlemor har fått mat og medisiner. Vi satt en stund ute på terrassen og nøt det fine været. Lise, Hjemmetjenesten

I dag er det ikke uvanlig at man fyller inn slike daglige beskjeder i en skriftlig kontaktbok hjemme hos Gamlemor. Den er der for at familien kan holde seg oppdatert på hva som skjer. De kan også føle seg trygge på at det er noen som kommer på besøk, da Gamlemor ikke alltid husker dette selv. Familien kan også selv skrive inn beskjeder til personalet.

Utfordringer med kontaktboka

Et problem med denne boken er derimot at den alltid befinner seg hos Gamlemor. Familien  og personalet kan dermed kun kan lese seg opp på beskjeder når de er på besøk. Dette er jo ikke alltid en mulighet. Kanskje trenger man raskt svar på en beskjed, eller gjerne skulle hatt informasjon før man kom på besøk. Det er også vanlig at man ikke bor i samme by som sine foreldre, og besøk ikke kan skje så ofte som man kunne ønske. Er man bortreist kan det fort gå lang tid hvor man ikke vet noe som helst om hva som foregår hos Gamlemor. Da blir det å kommunisere gjennom boka litt kronglete.

En liten, skriftlig bok kan også lett forsvinne. Gamlemor skal kanskje på dagsenter eller på avlastning et par uker, og i all pakking og reising er det ikke lett å holde styr på kontaktboken. Dette kan naturlig nok være uheldig da det gjerne ligger opplysninger i boka som ikke skal deles med hvem som helst.

En digital versjon

At boka brukes i dag er likevel forståelig, for dette har vært den beste løsningen så langt. Med Jodacare åpnes derimot muligheten for å gjøre boka digital med funksjoner som meldinger og bildedeling. Vår første pilotkunde, Rosselandsveien bolig for unge psykisk utviklingshemmede i Songdalen kommune, kunne bare etter et par måneder med JodaCare fortelle at de var ferdige med å bruke skriftlige kontaktbøker. Det syns vi er helt fantastisk! Ved å kunne dele meldinger og bilder gjennom vår kommunikasjonsløsning gjør vi boka lettere tilgjengelig, mer dynamisk og tryggere.

Les mer